Skip to content
Projects
Groups
Snippets
Help
Loading...
Help
Support
Keyboard shortcuts
?
Submit feedback
Contribute to GitLab
Sign in
Toggle navigation
U
uva
Project overview
Project overview
Details
Activity
Releases
Repository
Repository
Files
Commits
Branches
Tags
Contributors
Graph
Compare
Issues
0
Issues
0
List
Boards
Labels
Milestones
Merge Requests
0
Merge Requests
0
CI / CD
CI / CD
Pipelines
Jobs
Schedules
Analytics
Analytics
CI / CD
Repository
Value Stream
Wiki
Wiki
Members
Members
Collapse sidebar
Close sidebar
Activity
Graph
Create a new issue
Jobs
Commits
Issue Boards
Open sidebar
Taddeüs Kroes
uva
Commits
4b94caaa
Commit
4b94caaa
authored
Nov 21, 2010
by
Sander Mathijs van Veen
Browse files
Options
Browse Files
Download
Email Patches
Plain Diff
Added "Events vs threads" section.
parent
25ed9b69
Changes
1
Show whitespace changes
Inline
Side-by-side
Showing
1 changed file
with
40 additions
and
4 deletions
+40
-4
os/ass4/report/report.tex
os/ass4/report/report.tex
+40
-4
No files found.
os/ass4/report/report.tex
View file @
4b94caaa
...
...
@@ -147,16 +147,52 @@ beschikbaar te stellen als de thread de waarde heeft kunnen bijwerken. Als de
lock wordt opgeheven (waarde is bijgewerkt), dan kunnen de andere threads pas
dat stuk geheugen veranderen.
De implementatie van locks is moeilijk, doordat een enkele keer dat een lock
niet
wordt gebruikt de data corrupt is. Alle threads moeten dus hetzelfde lock
mechanisme hanteren, anders is er geen zekerheid dat de data niet in de
De implementatie van locks is moeilijk, doordat een enkele keer dat een lock
niet (goed) wordt gebruikt de data corrupt is. Alle threads moeten dus hetzelfde
lock
mechanisme hanteren, anders is er geen zekerheid dat de data niet in de
tussentijd door een andere thread is overschreven. Het tweede probleem met locks
is dat er een
\emph
{
deadlock
}
situatie kan optreden. Dit houdt in dat twee
is dat er een
\emph
{
deadlock
}
situatie kan optreden. Dit houdt in dat twee
threads eindeloos op elkaar wachten: thread 1 beschikt over lock 1 en heeft lock
2 nodig, en thread 2 verkeert in de omgekeerde situatie.
Naast de bovenstaande deadlocksituatie, kan het ook voorkomen dat een thread
nooit de mogelijkheid krijgt om de tweede lock te krijgen. Als een thread
oneindig lang op zijn tweede lock moet wachten, spreekt men van
\emph
{
starvation
}
. Dit is anders dan een deadlocksituatie omdat bij starvation
maar een deel van de processen nooit zijn werk kan doen (bij deadlock kan geen
enkel proces zijn werk doen).
\subsection
{
Events versus threads
}
Een van de alternatieven voor threads is het gebruik van
\emph
{
events
}
. Veel
applicaties plaatsen de graphical user interface in een aparte thread om het
programma optimaal zijn werk te kunnen laten doen, terwijl de gebruiker
bijvoorbeeld met zijn muis over het venster beweegt. Events zouden hier een
goede oplossing zijn omdat events veel minder tijd kost om te ontwikkelen voor
een ontwikkelaar:
\begin{enumerate}
\item
\emph
{
Timing dependencies
}
treden alleen op n
\'
a het plaatsvinden van een
event en zijn dus niet afhankelijk van proces scheduling. Een logbestand
is hierdoor veel gemakkelijker bij te houden.
\item
Geen synchronisatieprobleem doordat de events sequenceel worden
afgehandeld in plaats van parallel.
\item
Er vinden geen deadlock- en/of starvationsituaties meer plaats, doordat
er geen locks worden gebruikt die de threads in goede banen leidt.
\item
De ontwikkelaar kan gemakkelijker met een debugger werken, want
synchronisatie en parallelisme vormen geen problemen meer.
\end{enumerate}
\noindent
Daarnaast werkt een
\emph
{
event-based
}
applicatie veel effici
\"
enter dan een
multithreaded applicatie als alleen een enkele CPU in het systeem aanwezig is.
Dit komt doordat er geen
\emph
{
locking overhead
}
en
\emph
{
context switches
}
(tussen de threads) meer nodig zijn. In veel applicaties is het dan ook niet
noodzakelijk om alles parallel te laten lopen. Daar moet wel een kanttekening
bij worden geplaatst: als er meerdere CPU's aanwezig zijn en de taak in
onafhankelijke subtaken is op te delen, dan geeft een multithreaded applicatie
wel degelijk een voordeel. Dit gaat echt wel te kostte van veel ontwikkeltijd.
% Events avoid concurrency as much as possible, threads embrace:
% - Easy to get started with events: no concurrency, no preemption, no
% synchronization, no deadlock.
...
...
Write
Preview
Markdown
is supported
0%
Try again
or
attach a new file
Attach a file
Cancel
You are about to add
0
people
to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Cancel
Please
register
or
sign in
to comment