Added "Events vs threads" section.

parent 25ed9b69
...@@ -147,16 +147,52 @@ beschikbaar te stellen als de thread de waarde heeft kunnen bijwerken. Als de ...@@ -147,16 +147,52 @@ beschikbaar te stellen als de thread de waarde heeft kunnen bijwerken. Als de
lock wordt opgeheven (waarde is bijgewerkt), dan kunnen de andere threads pas lock wordt opgeheven (waarde is bijgewerkt), dan kunnen de andere threads pas
dat stuk geheugen veranderen. dat stuk geheugen veranderen.
De implementatie van locks is moeilijk, doordat een enkele keer dat een lock niet De implementatie van locks is moeilijk, doordat een enkele keer dat een lock
wordt gebruikt de data corrupt is. Alle threads moeten dus hetzelfde lock niet (goed) wordt gebruikt de data corrupt is. Alle threads moeten dus hetzelfde
mechanisme hanteren, anders is er geen zekerheid dat de data niet in de lock mechanisme hanteren, anders is er geen zekerheid dat de data niet in de
tussentijd door een andere thread is overschreven. Het tweede probleem met locks tussentijd door een andere thread is overschreven. Het tweede probleem met locks
is dat er een \emph{deadlock} situatie kan optreden. Dit houdt in dat twee is dat er een \emph{deadlock}situatie kan optreden. Dit houdt in dat twee
threads eindeloos op elkaar wachten: thread 1 beschikt over lock 1 en heeft lock threads eindeloos op elkaar wachten: thread 1 beschikt over lock 1 en heeft lock
2 nodig, en thread 2 verkeert in de omgekeerde situatie. 2 nodig, en thread 2 verkeert in de omgekeerde situatie.
Naast de bovenstaande deadlocksituatie, kan het ook voorkomen dat een thread
nooit de mogelijkheid krijgt om de tweede lock te krijgen. Als een thread
oneindig lang op zijn tweede lock moet wachten, spreekt men van
\emph{starvation}. Dit is anders dan een deadlocksituatie omdat bij starvation
maar een deel van de processen nooit zijn werk kan doen (bij deadlock kan geen
enkel proces zijn werk doen).
\subsection{Events versus threads} \subsection{Events versus threads}
Een van de alternatieven voor threads is het gebruik van \emph{events}. Veel
applicaties plaatsen de graphical user interface in een aparte thread om het
programma optimaal zijn werk te kunnen laten doen, terwijl de gebruiker
bijvoorbeeld met zijn muis over het venster beweegt. Events zouden hier een
goede oplossing zijn omdat events veel minder tijd kost om te ontwikkelen voor
een ontwikkelaar:
\begin{enumerate}
\item \emph{Timing dependencies} treden alleen op n\'a het plaatsvinden van een
event en zijn dus niet afhankelijk van proces scheduling. Een logbestand
is hierdoor veel gemakkelijker bij te houden.
\item Geen synchronisatieprobleem doordat de events sequenceel worden
afgehandeld in plaats van parallel.
\item Er vinden geen deadlock- en/of starvationsituaties meer plaats, doordat
er geen locks worden gebruikt die de threads in goede banen leidt.
\item De ontwikkelaar kan gemakkelijker met een debugger werken, want
synchronisatie en parallelisme vormen geen problemen meer.
\end{enumerate}
\noindent
Daarnaast werkt een \emph{event-based} applicatie veel effici\"enter dan een
multithreaded applicatie als alleen een enkele CPU in het systeem aanwezig is.
Dit komt doordat er geen \emph{locking overhead} en \emph{context switches}
(tussen de threads) meer nodig zijn. In veel applicaties is het dan ook niet
noodzakelijk om alles parallel te laten lopen. Daar moet wel een kanttekening
bij worden geplaatst: als er meerdere CPU's aanwezig zijn en de taak in
onafhankelijke subtaken is op te delen, dan geeft een multithreaded applicatie
wel degelijk een voordeel. Dit gaat echt wel te kostte van veel ontwikkeltijd.
% Events avoid concurrency as much as possible, threads embrace: % Events avoid concurrency as much as possible, threads embrace:
% - Easy to get started with events: no concurrency, no preemption, no % - Easy to get started with events: no concurrency, no preemption, no
% synchronization, no deadlock. % synchronization, no deadlock.
......
Markdown is supported
0%
or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment