Commit e2d49e51 authored by Taddeus Kroes's avatar Taddeus Kroes

Finishing touch on proposal.

parent a50c26f9
......@@ -12,10 +12,10 @@
\setlength{\parskip}{1.5ex plus 0.5ex minus 0.2ex}
\title{Projectvoorstel\\Universal Visualization Appliance}
\author{\begin{tabular}{rl}
\author{\begin{tabular}{ll}
Naam: & Taddeüs Kroes\\
Collegekaartnummer: & 6054129\\
E-mailadres: & \texttt{taddeuskroes@hotmail.com}\\
E-mailadres: & \texttt{taddeus.kroes@student.uva.nl}\\
Adres: & Wethouder van Wijckstraat 40, 1107 BR Amsterdam\\
Telefoonnummer: & 06-23437025\\
Begeleider: & Dr. R.G. Belleman (UvA)\\
......@@ -24,39 +24,22 @@ Begeleider: & Dr. R.G. Belleman (UvA)\\
\begin{document}
\maketitle
\pagebreak
\tableofcontents
\pagebreak
\section{Introductie}
\subsection{Opbouw van dit document}
Eerst zal het probleem worden geïdentificeerd dat in dit onderzoek gaat
worden onderzocht.
Dat probleem wordt vervolgens vertaald naar een doelstelling en een
vraagstelling. De centrale vraagstelling wordt verdeeld in een aantal
deelvragen die elk een korte toelichting bevatten.
Na de vraagstelling wordt de afbakening van het onderzoeksgebied aangegeven.
Vervolgens wordt de onderzoeksmethodiek beschreven, bestaande uit een
faseverdeling en een ruwe tijdsplanning.
Tot slot wordt een blik geworpen op een project dat soortgelijk is aan dit
onderzoek.
\subsection{Probleemidentificatie}
\label{sec:probleemidentificatie}
% Ruwe probleemstelling
Data wordt verzameld in alle hoeken van de wetenschap. Wanneer de data echter
zijn verzameld, is het vaak een aparte uitdaging om deze op een zodanige
manier weer te geven dat er een waarneming kan worden gedaan. Deze
visualisatie wordt veelal gedaan met de hulp van een visualisatie-specialist,
omdat het voor de wetenschapper vaak zelf niet eenvoudig is om dit te
realiseren.
zijn verzameld, is het vaak een uitdaging om deze op een zodanige manier weer
te geven dat er een waarneming kan worden gedaan. Deze visualisatie wordt
veelal gedaan met de hulp van een visualisatie-specialist, omdat het voor de
wetenschapper vaak zelf niet eenvoudig is om dit te realiseren.
% Aanleiding
......@@ -71,7 +54,7 @@ Dit roept de vraag op of de visualisatiemethode kan worden bepaald door een
computerprogramma dat de data analyseert, en op basis van die analyse een
visualisatiemethode kiest. Dit zou werk uit handen nemen van de
visualisatie-specialist, en de mogelijkheid geven voor wetenschappers om
hun eigen data snel te kunnen bekijken. Om deze reden heeft hij dit project als
hun eigen data snel te kunnen bekijken. Om deze reden is dit project als
afstudeerproject voor de bachelor Informatica beschikbaar gesteld.
% Setting/afbakening
......@@ -87,9 +70,28 @@ het Proof of Concept 3D datasets moet kunnen visualiseren in interactie met
een multi-touch tafel. Deze is beschikbaar gesteld voor dit onderzoek door de
UvA.
\subsection{Opbouw verslag}
In hoofdstuk \ref{sec:vraagstelling} wordt de probleemstelling vertaald naar
een doelstelling en een centrale vraagstelling.
Hoofdstuk \ref{sec:deelvragen} verdeelt de centrale vraagstelling in een
aantal deelvragen, die elk kort worden toegelicht.
Na de vraagstelling wordt in hoofdstuk \ref{sec:afbakening} de afbakening van
het onderzoeksgebied aangegeven.
Vervolgens wordt de gebruikte onderzoeksmethodiek beschreven in hoofdstuk
\ref{sec:methodiek}, bestaande uit een faseverdeling en een globale
tijdsplanning.
Tot slot wordt in hoofdstuk \ref{sec:gerelateerd} een blik geworpen op een
gerelateerd project.
\section{Vraagstelling}
\label{sec:vraagstelling}
\subsection{Doel van het onderzoek}
\subsection{Doelstelling}
Het doel van dit onderzoek is om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen
van een universeel datavisualisatie-programma.
......@@ -99,12 +101,11 @@ In dit projectvoorstel zal naar het programma worden verwezen met de naam
\subsection{Centrale vraag}
De centrale vraagstelling is hoe het Proof of Concept kan worden
gerealiseerd.
Dit bevat de implementatie van een kerncomponent voor het UVA programma, met
daarbij implementaties voor 3D-visualisatie en multi-touch interactie.
Hoe kan een Proof of Concept voor een universeel datavisualisatie-programma
worden gerealiseerd, gericht op 3D-visualisatie en met multi-touch interactie?
\subsection{Deelvragen}
\label{sec:deelvragen}
\begin{itemize}
\item \emph{Welke taal (en evt. framework) zijn de beste keuze om het
......@@ -138,7 +139,7 @@ vectoren te groeperen tot een enkele vector?
\item \emph{Hoe kunnen multi-touch gebaren worden gebruikt in de interactie
met 3D datasets?}
Er moet een intuïtieve manier worden bedacht voor de interactie met 3D data
Er moet een intuïtieve manier worden ontwikkeld voor de interactie met 3D data
op een 2D scherm.
\item \emph{Wat is een goede structuur die toestaat om in de toekomst nieuwe
......@@ -165,14 +166,23 @@ mogelijk nodig om gebruik te maken van threads voor continue taken.
Het onderzoek zou waarschijnlijk het best tot zijn recht komen wanneer het zou
worden uitgevoerd door meerdere onderzoekers. Omdat er echter slechts een
enkele onderzoeker is, en er een beperkte tijd voor het onderzoek beschikbaar
is, is besloten tot het maken van een Proof of Concept (zoals reeds vermeld in
hoofdstuk \ref{sec:probleemidentificatie}).
is, is besloten tot het maken van een Proof of Concept.
%Omdat het UVA-programma expliciet als opdracht is geformuleerd, wordt in dit
%onderzoek aangenomen dat er nog geen universeel programma voor
%datavisualisatie bestaat.
\section{Onderzoeksmethodiek}
\label{sec:methodiek}
\subsection{Methode}
Het UVA-programma is een nieuw soort programma, er is nog geen bestaande
variant van. Dit onderzoek maakt daarom gebruik van een experimentele
onderzoeksmethode\footnote{\url{http://artikelen.foobie.nl/verslagen-scripties/onderzoeksmethode-samenvatting/}}:
tijdens de ontwikkeling van het programma wordt geëxperimenteerd met de
beschikbare opties voor implementatie, en wordt bepaald in hoeverre deze
opties voldoen aan de vooraf gestelde eisen.
\subsection{Fases}
......@@ -212,9 +222,15 @@ en eventuele widgets.
\subsubsection*{Verslaglegging}
Het is de bedoeling dat al tijdens de eerste drie fases wordt gewerkt aan de
basis van de afstudeerscriptie, in de vorm van documentatie. Tijdens de
laatste fase worden deze onderdelen waar nodig aangevuld en worden de overige
hoofdstukken geschreven.
basis van de afstudeerscriptie. Tijdens die fases kunnen een aantal deelvragen
worden beantwoord.
Er zal een logboek worden bijgehouden in de vorm van Version Control. Het
gebruikte Version Control systeem is Git\footnote{\url{http://git-scm.com/}}.
Bij de ``commits'' worden ``commit messages'' ingevuld zodat zichtbaar is op
welk moment (in welke commit) bepaalde taken zijn uitgevoerd.
Tijdens de laatste fase worden de antwoorden op de deelvragen waar nodig
aangevuld, en worden de overige hoofdstukken geschreven.
\subsection{Tijdsplanning}
......@@ -222,7 +238,7 @@ De planning volgens BlackBoard\footnote{\url{https://blackboard.uva.nl/webapps/l
bevat acht weken voor de eerste drie fases, en drie weken voor het schrijven
van de afstudeerscriptie.
De ruw geschatte tijdsindeling voor de verschillende fases is:
De globale tijdsindeling voor de verschillende fases is:
\begin{table}[H]
\begin{tabular}{ll}
week 12-13 & Oriëntatiefase \\
......@@ -233,6 +249,7 @@ week 19-21 & Verslaglegging \\
\end{table}
\section{Relatie met vergelijkbaar onderzoek}
\label{sec:gerelateerd}
Er is gezocht naar programma's met een soortgelijke strekking met
het doel er inspiratie uit op te doen, zo is het programma ``UDAV'' gevonden.
......@@ -250,8 +267,10 @@ library onder te brengen in een module voor het UVA-programma.
\begin{itemize}
\item Homepage Robert Belleman \url{http://staff.science.uva.nl/~robbel/}
\item Python homepage \url{http://python.org}
\item Definitie experimentele onderzoeksmethode \url{http://artikelen.foobie.nl/verslagen-scripties/onderzoeksmethode-samenvatting/}
\item Kivy homepage \url{http://kivy.org}
\item Kivy OpenGL-bindings documentatie \url{http://kivy.org/docs/api-kivy.graphics.opengl.html}
\item Git homepage \url{http://git-scm.com/}
\item UDAV homepage \url{http://udav.sourceforge.net/}
\item MathGL homepage \url{http://mathgl.sourceforge.net/}
\end{itemize}
......
Markdown is supported
0%
or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment