Commit ac33c94e authored by Taddeüs Kroes's avatar Taddeüs Kroes

Finished introduction and first chapter structure of report.

parent e0d5d34f
\documentclass[10pt,a4paper]{article}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{amsmath,hyperref,graphicx,booktabs,float}
......@@ -16,14 +16,17 @@
Name: & Taddeüs Kroes\\
Student number: & 6054129\\
E-mail address: & \texttt{taddeus.kroes@student.uva.nl}\\
Adres: & Wethouder van Wijckstraat 40, 1107 BR Amsterdam\\
Address: & Wethouder van Wijckstraat 40, 1107 BR Amsterdam\\
Phone number: & 06-23437025\\
supervisor: & Dr. R.G. Belleman (UvA)\\
Supervisor: & Dr. R.G. Belleman (UvA)\\
\end{tabular}}
\begin{document}
\maketitle
\abstract{
% TODO
}
\pagebreak
\tableofcontents
\pagebreak
......@@ -37,265 +40,153 @@ this method of interaction, the programmer needs an abstraction of the raw data
provided by the touch driver of the device. This abstraction exists in several
multi-touch application frameworks like Nokia's
Qt\footnote{\url{http://qt.nokia.com/}}. However, applications that do not use
these frameworks consequently have no access to multi-touch events.
these frameworks have no access to their multi-touch events.
% Aanleiding
This problem was observed during an attempt to create a multi-touch
``interactor'' class for the Visualization Toolkit
(VTK\footnote{\url{http://www.vtk.org/}}).
(VTK\footnote{\url{http://www.vtk.org/}}). Because VTK provides the application
framework here, it is undesirable to use an entire framework like QT
simultaneously only for its multi-touch support.
% Ruw doel
The goal of this thesis is to define a universal multi-touch event triggering mechanism.
- Om een universeel multi-touch event 'gesture'-detectie te definiëren.
The goal of this project is to define a universal multi-touch event triggering
mechanism. To test the definition, a reference implementation is written in
Python.
% Setting/afbakening
Dit onderzoek heeft als einddoel een Proof of Concept te maken, namelijk een
toepassing van de universele multi-touch gesture-detectie in een VTK interactor.
\subsection{Opbouw verslag}
In hoofdstuk \ref{sec:vraagstelling} wordt de probleemstelling vertaald naar
een doelstelling en een centrale vraagstelling.
Hoofdstuk \ref{sec:deelvragen} verdeelt de centrale vraagstelling in een
aantal deelvragen, die elk kort worden toegelicht.
Na de vraagstelling wordt in hoofdstuk \ref{sec:afbakening} de afbakening van
het onderzoeksgebied aangegeven.
Vervolgens wordt de gebruikte onderzoeksmethodiek beschreven in hoofdstuk
\ref{sec:methodiek}, bestaande uit een faseverdeling en een globale
tijdsplanning.
To tests multi-touch interaction properly, a multi-touch device is required.
The University of Amsterdam (UvA) has provided access to a multi-touch table
from PQlabs. The table uses the TUIO
protocol\footnote{\url{http://www.tuio.org/}} to communicate touch events.
Tot slot wordt in hoofdstuk \ref{sec:gerelateerd} een blik geworpen op een
gerelateerd project.
The scope of this thesis includes the design of an multi-touch triggering
mechanism, a reference implementation of this design, and its integration into
a VTK interactor.
To be successful, the design should allow for extensions to be added to any
implementation. The reference implementation is a Proof of Concept with some
simple touch gestures that are used by the VTK interactor.
\emph{- Rest v/d hoofdstukken beschrijven}
\subsection{Structure of this document}
\section{Vraagstelling}
\label{sec:vraagstelling}
% TODO
\subsection{Doelstelling}
\section{Definition of the problem}
Het doel van dit onderzoek is om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen
van een universeel datavisualisatie-programma.
In dit projectvoorstel zal naar het programma worden verwezen met de afkorting
``UVA'' (Universal Visualizaton Appliance).
\subsection{Centrale vraag}
Hoe kan een Proof of Concept voor een universeel datavisualisatie-programma
worden gerealiseerd, gericht op 3D-visualisatie en met multi-touch interactie?
\subsection{Deelvragen}
\label{sec:deelvragen}
The goal of this thesis is to create a multi-touch event triggering mechanism
for use in a VTK interactor. The design of the mechanism must be universal.
To design such a mechanism properly, the following questions are relevant:
\begin{itemize}
\item \emph{Welke taal (en evt. framework) zijn de beste keuze om het
programma in te ontwikkelen?}
Het kiezen van een taal is vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van zgn.
``libraries'' met multi-touch ondersteuning. Voor
Python\footnote{\url{http://python.org}} bestaat bijvoorbeeld het
applicatieframework Kivy\footnote{\url{http://kivy.org}}.
\item \emph{Hoe werkt de communicatie met de multi-touch tafel?}
Het is nodig om te weten wat voor ``events'' er worden ondersteund door
frameworks als Kivy, om te bepalen welke touch-gebaren kunnen worden
geïmplementeerd.
\item \emph{Welke soorten 3D datasets zijn er en welke daarvan zijn relevant
om te ondersteunen in het Proof of Concept?}
De term ``3D dataset'' is een generieke benaming. Omdat de multi-touch
tafel in het bezit van de UvA is, zal het onderzoek zich in eerste
instantie richten op bestandsformaten die op de UvA worden gebruikt om de kans op
daadwerkelijk gebruik van het programma te vergroten.
\item \emph{Hoe kunnen de verschillende 3D datasets worden gevisualiseerd?}
Is het bijvoorbeeld makkelijk om OpenGL commando's te gebruiken? En wanneer er
vele duizenden vectoren zijn, is het dan nuttig om bijvoorbeeld clusters van
vectoren te groeperen tot een enkele vector?
\item \emph{Hoe kunnen multi-touch gebaren worden gebruikt in de interactie
met 3D datasets?}
Er moet een intuïtieve manier worden ontwikkeld voor de interactie met 3D data
op een 2D scherm.
\item \emph{Wat is een goede structuur die toestaat om in de toekomst nieuwe
visualisatiemethodes toe te voegen?}
Een universeel programma moet flexibel zijn zodat ontwikkelaars gemakkelijk
nieuwe methodes kunnen toevoegen. Een voorbeeld van een al bestaand is
Eclipse. Elk component van Eclipse wordt gezien is een ``plugin''. Zo'n plugin
heeft een vast formaat waardoor het kan worden gebruikt in combinatie met
andere plugins. Een soortgelijke structuur is wellicht nuttig om te hanteren
in het UVA-programma.
De structuur moet flexibel genoeg zijn om een verschillende frameworks te
kunnen gebruiken in verschillende visualisatiemethodes. Kivy maakt
bijvoorbeeld gebruik van een eigen main loop (een functie die zorgt voor het
functioneren van de grafische interface). De loop is ``blocking'', dus is het
mogelijk nodig om gebruik te maken van threads voor continue taken.
\item What is the input of the mechanism? Different touch drivers have
different API's. To be able to support different drivers (which is
highly desirable), there should probably be a translation from the
driver API to a fixed input format.
\item How can extendability be accomplished? The set of supported events
should not be limited to a single implementation, but an application
should be able to define its own custom events.
\item Can events be shared with multiple processes at the same time? For
example, a network implementation could run as a service instead of
within a single application, triggering events in any application that
needs it.
\item Is performance an issue? For example, an event loop with rotation
detection could swallow up more processing resources than desirable.
\end{itemize}
\subsection{Afbakening}
\label{sec:afbakening}
Het onderzoek zou waarschijnlijk het best tot zijn recht komen wanneer het zou
worden uitgevoerd door meerdere onderzoekers. Omdat er echter slechts een
enkele onderzoeker is, en er een beperkte tijd voor het onderzoek beschikbaar
is, is besloten tot het maken van een Proof of Concept.
%Omdat het UVA-programma expliciet als opdracht is geformuleerd, wordt in dit
%onderzoek aangenomen dat er nog geen universeel programma voor
%datavisualisatie bestaat.
\subsection{Programma-onderdelen}
\emph{- Multitouch-library}
\emph{- front-end in VTK}
\section{Relatie met vergelijkbaar onderzoek}
\label{sec:gerelateerd}
Er is gezocht naar programma's met een soortgelijke strekking met
het doel er inspiratie uit op te doen, zo is het programma ``UDAV'' gevonden.
\section{Hypothesis}
UDAV\footnote{\url{http://udav.sourceforge.net/}} is een programma waarmee
data op verschillende manieren kan worden gevisualiseerd met behulp van
MathGL\footnote{\url{http://mathgl.sourceforge.net/}}. Om dit programma te
kunnen gebruiken is kennis nodig van de MathGL syntax, waar het UVA-programma
juist als eigenschap heeft dat er weinig kennis nodig is van de gebruiker.
Het zou echter wel een optie zijn om visualisatiemogelijkheden in de MathGL
library onder te brengen in een module voor het UVA-programma.
To accomplish extendability, an object-oriented approach is an obvious choice.
% TODO
\section{Onderzoeksmethodiek}
\label{sec:methodiek}
\section{Related work}
\subsection{Methode}
% TODO
Het UVA-programma is een nieuw soort programma, er is nog geen bestaande
variant van. Dit onderzoek maakt daarom gebruik van een experimentele
onderzoeksmethode\footnote{\url{http://artikelen.foobie.nl/verslagen-scripties/onderzoeksmethode-samenvatting/}}:
tijdens de ontwikkeling van het programma wordt geëxperimenteerd met de
beschikbare opties voor implementatie, en wordt bepaald in hoeverre deze
opties voldoen aan de vooraf gestelde eisen.
\section{Methods}
\subsection{Fases}
% TODO
Het onderzoek kan worden verdeeld in vier hoofdfases:
\subsection{Preliminary inquiries}
\subsubsection*{Oriëntatiefase}
\subsubsection{The TUIO protocol}
De eerste fase is de oriëntatie op het werken met de multi-touch interface, en
op het weergeven van voorbeeld-datasets in 3D (gebruik makend van de OpenGL-
bindings\footnote{\url{http://kivy.org/docs/api-kivy.graphics.opengl.html}} in
Kivy).
% TODO
% Vertellen dat het met UDP werkt
% wat komt er dan binnen?
% wat doet de implementatie ermee?
Er moet bijvoorbeeld worden uitgezocht welke touch-gebaren worden herkend. Dit
kan worden getest met behulp van een testprogramma dat een bericht toont op
het moment dat een event optreedt.
\subsection{Experiments}
Ook is het nuttig om een testprogramma te maken dat met behulp van de eerder
genoemde OpenGL-bindings een 3D plot maakt van een voorbeeld-dataset, om
bekend te worden met de OpenGL functionaliteit.
% testimplementatie met taps, rotatie en pinch. Hieruit bleek:
% - dat het gebruik van threads soms onvermijdelijk is
% - dat er verschillende manieren zijn om bijv. "rotatie" te
% detecteren, (en dat daartussen onderscheid moet kunnen worden
% gemaakt)
% - dat detectie van verschillende soorten gestures moet kunnen
% worden gescheiden, anders wordt het een chaos.
% -
Daarnaast moet worden bepaald welke soorten 3D data gaan worden gebruikt, en
hoe het formaat hiervan eruit ziet.
% Tekenprogramma dat de huidige state tekent en waarmee
% transformatie kan worden getest
% Link naar appendix "supported events"
\subsubsection*{Ontwerpfase}
% Proof of Concept: VTK interactor
Met de kennis die is opgedaan tijdens de oriëntatiefase kan een ontwerp worden
gemaakt van het kerncomponent van het programma, en de aansluiting hiervan op
de 3D/multi-touch visualisatiecomponenten.
% -------
% Results
% -------
\subsubsection*{Implementatiefase}
\section{Server structure}
Deze fase bevat het daadwerkelijk programmeren van de ontworpen onderdelen.
Tijdens deze fase zullen ook ontwerpproblemen op een gedetailleerd niveau
worden opgelost. Denk aan het invullen van de grafische interface met knoppen
en eventuele widgets.
\subsection{Input server}
\subsubsection*{Verslaglegging}
% TODO
% vertaling driver naar point down, move, up
% TUIO in reference implementation
Het is de bedoeling dat al tijdens de eerste drie fases wordt gewerkt aan de
basis van de afstudeerscriptie. Tijdens die fases kunnen een aantal deelvragen
worden beantwoord.
Er zal een logboek worden bijgehouden in de vorm van Version Control. Het
gebruikte Version Control systeem is Git\footnote{\url{http://git-scm.com/}}.
Bij de ``commits'' worden ``commit messages'' ingevuld zodat zichtbaar is op
welk moment (in welke commit) bepaalde taken zijn uitgevoerd.
\subsection{Gesture server}
Tijdens de laatste fase worden de antwoorden op de deelvragen waar nodig
aangevuld, en worden de overige hoofdstukken geschreven.
\subsubsection{Windows}
\section{Het TUIO-protocol}
% TODO
% toewijzen even aan deel v/h scherm:
% TUIO coördinaten zijn over het hele scherm en van 0.0 tot 1.0, dus moeten
% worden vertaald naar pixelcoördinaten binnen een ``window''
\emph{- Vertellen dat het op een UDP poort binnenkomt}\\
\emph{- wat komt er dan binnen?}\\
\emph{- wat doet de implementatie ermee?}
\subsubsection{Trackers}
\section{Multitouch-library}
% TODO
% event binding/triggering
% extendability
\subsection{Threads}
\emph{- Meerdere threads nodig omdat er 3 loops zijn}\\
\emph{- Daemon threads voor stabiliteit}
\section{Reference implementation}
\subsection{Gebaarherkenning}
% TODO
% draw.py
% VTK interactor
\subsubsection*{Rotatie}
\section{Conclusions}
\emph{- Tangens-vergelijking voor rotatie om centroid}
% TODO
% Windows zijn een manier om globale events toe te wijzen aan vensters
% Trackers zijn een effectieve manier om gebaren te detecteren
% Trackers zijn uitbreidbaar door object-orientatie
\subsubsection*{``Pinch''}
\section{References}
\emph{- Relatief verschil in afstand tot centroid}
% TODO: BibTex
\subsubsection*{Slepen met meerdere vingers}
\appendix
\emph{- meerdere vingers in dezelfde richting genereert drag event met beweging van
centroid}
\section{Schema of mechanism structure}
\label{app:schema}
\subsection{Afvuren ``event''}
% TODO: "dia"
\emph{- Event binding uitleggen}\\
\emph{- Waarom deze manier handig is}\\
\emph{- Eventueel: beschrijven welk design pattern dit is}
\section{Supported events in reference implementation}
\label{app:supported-events}
\subsection{Toewijzing aan ``event window''}
\emph{- TUIO coördinaten zijn over het hele scherm en van 0.0 tot 1.0, dus moeten worden vertaald naar pixelcoördinaten binnen een ``window''.}
\section{Experimenten}
\emph{- draw.py}\\
\emph{- UVA front-end}
\section{Conclusies}
\section{Referenties}
\begin{itemize}
\item Homepage Robert Belleman \url{http://staff.science.uva.nl/~robbel/}
\item Python homepage \url{http://python.org}
\item Definitie experimentele onderzoeksmethode \url{http://artikelen.foobie.nl/verslagen-scripties/onderzoeksmethode-samenvatting/}
\item Kivy homepage \url{http://kivy.org}
\item Kivy OpenGL-bindings documentatie \url{http://kivy.org/docs/api-kivy.graphics.opengl.html}
\item Git homepage \url{http://git-scm.com/}
\item UDAV homepage \url{http://udav.sourceforge.net/}
\item MathGL homepage \url{http://mathgl.sourceforge.net/}
\end{itemize}
% TODO
\end{document}
Markdown is supported
0%
or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment